Nuffnang Ads

Thursday 6 March 2014

dugaan

assalammualaikum....


nak test aku leh tak jadi pendakwah bebas.....kalau korang nak baca baca lah ek....kalau tak korang tutup jer....ini berdasarkan pengalaman akulah...apa yang aku rasa patut aku share jelah...renung2kan dan selamat beramal...

dugaan.....kalau nak cerita kat sini semua orang ada dugaan memasing....kalau tak de dugaan bukan namanya kehidupan....

kalau aku cerita dugaan aku memang lah banyak....tapi setiap dugaan mesti ada jalan penyelesaian...jangan salah kan sesiapa menunding jari orang sana orang sini....kita istiqamah balik kenapa jadi macam tu....Allah duga setiap hambaNya sebab sayang kat kita mungkin kita korang berdoa atau mengingatiNya...

dugaan aku masa mula2 pregnant masa tu happy lah tak sampi 4 bulan je aku dah lekat dah....happy sampai lah aku pregnant dekat lima bulan aku bleeding masa tu bila check aku disahkan ader fibroid....adoyai tau je lah macam mana kan....tapi tak per citer ni akan aku selitkan dalam entry ttc aku...bersambung lah maknanya...nantikan...itu tak kira lagi aku kena bedah ....

lepas dapat nayli satu lagi ujian aku diduga nayli disuspect menghidap menigitis.....masa tu baru je aku lepas habis pantang korang bayang kan camner rasanye....hanya Tuhan jer tahu...

lepas tu jalani lah kehidupan macam biasa....baru kawin baru nak hidup duduk pun pindah randah....nayli pun asyik tukar baby sitter jer.....bila hidup stabil dapat lah beli rumah sendiri..kalau dugaan rumahtangga ni standardlah.....tipulah kalau kowang tak der....tapi kenalah pandai handle...jangan ko buat yang bukan2 sudah...

tahun 2013 dugaan aku berttc.....naik turun hospital standardlah dah......masa ni kena kuat yerlah macam doktor nak uji kita ....check sana sini...cuti pun naik habis....nasib baik dapat suami yang sokong jer....tak de pun nak bantah...lepas aku berttc dekat setahun lekat lak tapi gugur pulak.....sakit tau...sebb dah lama tak rasa sakit tu... pasrah

tahun ni alhamdulillah makin stabil fikiran pun dah semakin redha .....cuba elakkan stress....kumpul duit nak bahagiakan semua orang....tapi awal2 ni aku dah diduga rumah lak kena rompak....pas tu cik abe tu pulak tak sihat...redha

tapi tak per kalau ko dah biasa diduga korang mesti akan jadi lebih matang dan tabah..pas tu korang tak cepat melatahlah....tapi bohonglah kalau air mata korang tak menitik....silap2 macam pelakon sinatron tau..

kalau ditimpa dugaan korang kena pandailah handle....kalau tak sress  silap2 boleh buat bende di luar kawal...

wishlist tahun ni kalau diizinkan aku nak perbaiki....
  • perbanyakkan baca al- Quran. banyakkan doa......
  • perbaiki solat nak lebih kusyuk....
  • kalau boleh nak tutup aurat dengan sempurna...
  • nak bahagiakan semua orang yang aku sayang
  • nak ubah fikiran ni lebih positif buangkan prasangka yang terlalu banyak tu....
  • perbanyakkan amal kalau boleh lebih redha dengan segalanya sebab di dunia ni sementara hanya pinjaman akhirat sana kekal abadi.....kalau pikir macam tu hati akan lapang dan kita banyak mengejar amal yang akan dibawa ke sana.....  masyaAllah.
 aminnnn......





 


No comments:

Post a Comment